• وبلاگ : در مسير
  • يادداشت : اسم امام علي عليه السلام در قرآن کريم
  • نظرات : 1 خصوصي ، 9 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + مهدي 
    با سلام خدمت استاد گرامي! دو مطلب ذهن مرا به خود مشغول کرد: 1- در آيه اول تفسير شما زماني منطبق بر منطوق آيه است که اين ايه را پاسخ دعاي ابراهيم براي خودش بدانيم؛ در حاليکه خداوند مي فرمايد: ما براي آنان (يعني ابراهيم، اسحاق و يعقوب) علي را لسان صدق قرار داديم و مي دانيم که حضرت علي از نسل اسحاق و يعقوب نبود تا لسان صدق براي آنان باشد؟
    2- در آيه دوم اشکال شما بر تفسير مشهور وارد نيست؛ چون حقيقت تنزل يافته قرآن با باطن آن که همان ام الکتاب است، يکي است و ارجاع ضمير (ه) در (انزلناه) نيز بنا بر اختصاص صحيح است. ضمن آنکه در آيه از صفت (حکيم) براي (علي) استفاده شده است که مناسب با تفسير مشهور است. البته اين به معناي رد روايات نيست؛ بلکه روايات به بطن آيه اشاره دارد و مشابه آن در بسياري از آيات ديگر نيز وجود دارد.
    پاسخ

    1. اثبات شيء نفي ماعدا نمي کند. اينکه اميرالمومنين لسان صدق براي حضرت ابراهيم باشد دليل نمي شود که لسان صدق براي اسحاق و يعقوب نباشد.2. بايد حداقلي از تغاير معنايي باشد تا تکرار لغو نباشد. توضيح بيشتر را در قسمت نظرات سايتم داده ام.التماس دعا