• وبلاگ : در مسير
  • يادداشت : اسم امام علي عليه السلام در قرآن کريم
  • نظرات : 1 خصوصي ، 9 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    به نکات مفيدي که فرموديد دو مورد اضافه کنم
    يک. همه قرآن توصيف انسان کامل است و مظهر تام انسان کامل حقيقت علي است
    دو. طبق تعاليم عرفا و فلاسفه اسلامي که برخاسته پرچمدار آنان حضرت علامه طباطبايي رضوان الله تعالي عليه مي باشد، که مفسر هم هستند، قرآن چکيده حقيقتي است که اصل آن در نزد خداوند تبارک و تعالي است. حقيقت قرآن خود علي است همانگونه که از روايات متعدد اين امر برداشت مي شود. به عبارت ديگر علي عليه السلام حقيقت و باطن همين قرآن است و همه قرآن علي است.
    + مهدي 
    سلام عليکم
    ميخواستم نظر شما را درباره اين حديث بدانم
    بحارالانوار ج35/ص210
    از امام درباره نام نبردن حضرت اميرالمومنين عليه سلام سوال شده است.
    ممنونم
    پاسخ

    سلام عليکمدر آخرين شماره از اين بحث (يعني قسمت چهارم اين سلسله) در قسمت تذکر پاياني در بند اول به اين روايت (که در کتاب کافي آمده) اشره کرده و نکته اش را توضيح داده ام. التماس دعا
    به نام خدا
    با سلام
    5 مورد اسم امام علي عليه السلام در قران آمده
    گمانمدر تفسير سوره حمد حاج مصطفي خميني ديده ام ( سالها پيش ) يا تفسير سوره حمد علامه اميني . يكي ديگر از آيات اين است : انّه عليٌ حكيم ( 51 شوري) ...

    سلام عالي است طيب الله ياحق
    + 33 
    بسمه تعالي
    باسلام ازخدابترسيدوفريب شيطان رانخوريدوخداي ناکرده براي شهرت اين مطالب رانفرماييدمخصوصادراين زمان که وهابيت برضدشيعه فعاليت ميکندبهانه دست آنان ندهيد
    پاسخ

    سلام عليکممن از نفس خود ايمن نيستم و به خدا پناه مي برم از اينکه براي شهرت چنين مطلبي را نوشته باشم. اما اينکه اين مطلب بهانه اي براي فعاليت وهابيت عليه شيعه شود را نفهميدم. بنده يک بحث استدلالي قرآني کرده ام. چگونه بهانه شود عليه شيعه؟ اگر مثلا ادعاي تحريف قرآن و مانند آن را کرده بودم،‌شايد بهانه اي مي شد اما اکنون چرا؟
    + سليمان دهقاني 

    سلام عليکم

    حظ برديم از اينکه شيعياني هستند که محيي عقائد حقه مذهبند

    ما که خود بر اين عقيده ايم که "قالَ هذا صراطُ عليٍ مستقيم وَ إنَ مِن شيعتِه لَإبراهيم" ولي با توجه به اجماع بزرگان متقدم و متأخر فکر ميکنم بيان اين مسائل به صورت عمومي کمي بيشتر جاي تأمل و تدبر دارد.

    طيب الله قلمکم في اشائه الحق و الحقيقه

    پاسخ

    در اينکه چنين اقدامي بايد با تامل باشد کاملا موافقم و مقداري تامل کردم و سپس نوشتم. اگر ان قلتي هست ممنون مي شوم که تذکر دهيد
    سلام دوست عزيز. ععععععععععععععععالي بود. خدا پشت و پناهت.
    يا علي
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ يكشنبه 93 تير 29 نوشته شما با عنوان اسم امام علي (ع) در قرآن برگزيده شده و در جايگاه تيتر يک در مجله پارسي نامه قرار گرفته است. دبير تحريريه ي اين انتخاب هما و دبير سرويس آن [peiam] بوده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
    + مهدي 
    با سلام خدمت استاد گرامي! دو مطلب ذهن مرا به خود مشغول کرد: 1- در آيه اول تفسير شما زماني منطبق بر منطوق آيه است که اين ايه را پاسخ دعاي ابراهيم براي خودش بدانيم؛ در حاليکه خداوند مي فرمايد: ما براي آنان (يعني ابراهيم، اسحاق و يعقوب) علي را لسان صدق قرار داديم و مي دانيم که حضرت علي از نسل اسحاق و يعقوب نبود تا لسان صدق براي آنان باشد؟
    2- در آيه دوم اشکال شما بر تفسير مشهور وارد نيست؛ چون حقيقت تنزل يافته قرآن با باطن آن که همان ام الکتاب است، يکي است و ارجاع ضمير (ه) در (انزلناه) نيز بنا بر اختصاص صحيح است. ضمن آنکه در آيه از صفت (حکيم) براي (علي) استفاده شده است که مناسب با تفسير مشهور است. البته اين به معناي رد روايات نيست؛ بلکه روايات به بطن آيه اشاره دارد و مشابه آن در بسياري از آيات ديگر نيز وجود دارد.
    پاسخ

    1. اثبات شيء نفي ماعدا نمي کند. اينکه اميرالمومنين لسان صدق براي حضرت ابراهيم باشد دليل نمي شود که لسان صدق براي اسحاق و يعقوب نباشد.2. بايد حداقلي از تغاير معنايي باشد تا تکرار لغو نباشد. توضيح بيشتر را در قسمت نظرات سايتم داده ام.التماس دعا