سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دانشمند است که چون می آموزد، سرزنش مکند و چون به وی آموخته می شود سرمپیچد . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 92 مهر 4 , ساعت 7:41 عصر

 

دوستی و رابطه دختر و پسر پیش از ازدواج، از معضلاتی است که به‌ویژه در دو دهه اخیر در جامعه ما رو به فزونی گذاشته است. در فرهنگ غرب این دوستی‌ها نه تنها منعی ندارد، بلکه در چارچوب فرهنگ لیبرالیستی حاکم بر آن جوامع، نه تنها پیش از ازدواج، بلکه پس از ازدواج نیز با هیچ منع قانونی و اخلاقی و عرفی مواجه نیست، و حتی تشویق هم می‌شود. اما در اسلام، روابط بین افراد نامحرم، اگر در قالب ازدواج نباشد، تنها در چارچوب اقتضائات تعامل اجتماعی مجاز است و در این روابط باید حدود شرعی رعایت شود؛ پس آنچه امروزه تحت عنوان دوستی دختر و پسر، در حال گسترش است، با آموزه‌های اسلام ناسازگار است.

توصیه به پرهیز از روابط، و نیز پیشنهاد اشباع این نیاز از طریق تشکیل خانواده، اگرچه ضروری است، اما به دلیل فاصله افتادن بین بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی، و نیز شدت یافتن تحریکات جنسی در جامعه، لااقل در عرصه‌هایی جوابگو نیست. آیا بر اساس آموزه‌های دینی، راه‌حل واقع‌بینانه‌ و کارآمدی برای این مساله وجود دارد؟ آیا بر اساس آموزه‌های اسلام، می‌توان الگویی برای مدیریت جنسی جوانان، که واقعیات امروز را هم جدی بگیرد، ارائه داد؟

حدود سه سال است که از انتشار کتاب دیگری از اینجانب با نام «معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی» میگذرد. ددر آن کتاب تبیینی از معنا و امکان نظری «علم دینی» ارائه شد، اما بارها با این سوال و بلکه اعتراض مواجه بودم که اگر واقعا علم دینی ممکن است مصداقی از آن را نشان دهید؛ و این ممکن نیست مگر راه حلی علمی برای برخی از مسائل مورد نیاز جامعه بر اساس مکانیسمی که در آن کتاب مطرح شده بود ارائه شود. روابط دختر و پسر در ایران واقعا امروزه به صورت یک مساله و معضل درآمده است و بیش از یک دهه است که ذهن مرا به خویش مشغول داشته و مطالعات متعددی پیرامون آن داشته ام. از حدود دو سال پیش درصدد برآمدم که محصول این تاملات را به عنوان مصداقی از حلّ مسأله در عرصه «علم دینی» ارائه کنم، و نوشته ام را در اختیار بسیاری از صاحب نظران قرار دادم که از انتقادات و پیشنهادات آنان بسیار بهره بردم و بعد از چندبار اصلاح، اینک نسخه نهایی آن با عنوان «جنسیت و دوستی، مواجهه ای با مساله رابطه دختر و پسر» وارد بازار کتاب شد. البته در غیرمعصوم، این املای نانوشته است که کاملا بی غلط است؛ لذا از همه کسانی که فرصت و انگیزه مطالعه این کتاب را دارند تقاضا دارم که مرا از انتقادات و پیشنهادات خود محروم نسازند.
لازم به ذکر است که چاپ اول این کتاب در 222 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 5500 تومان به اهتمام نشر معارف روانه بازار کتاب شده است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ